Petitie tegen de stopzetting van de 6 meertalige onderwijsproject

Contact the author of the petition

This discussion topic has been automatically created of petition Petitie tegen de stopzetting van de 6 meertalige onderwijsproject.


Guest

#126

2011-05-20 15:26

Onbegrijpelijk dat projecten die in de moeilijke en complexe Brusselse context werkelijk een verschil maken, eenzijdig worden geschrapt zonder enige kennis van het terrein.

Guest

#127

2011-05-20 15:28

Het is vooral belangrijk voor de kleuterklassen en eerste leerjaren van het LO.

Guest

#128

2011-05-20 15:58

Monsieur le Ministre,
Permettez-moi de vous rappeler qu'un enseignement de qualité, comme c'est le cas ici est une priorité absolue pour le développement de tout groupe humain et en particulier pour la région bruxelloise qui compte un taux si important, excessif même, de jeunes sans emploi. Seule une formation valorisant leurs capacités, comme l'expérience dans ce cas-ci l'a montré, permet d'atteindre cet objectif. Je suis surpris qu'on ait pu penser la supprimer. Ne devrait-elle pas, au contraire être développée?
Avec toute ma considération,
Jean Lecuit

GP

#129 Re:

2011-05-20 16:23

#12: -  

Deze stelling overtuigt mij niet. De kinderen van mijn zus worden in het Nederlands opgevoed en volgen Spaanse les buiten de schooluren. Dat maakt van hen zonder probleem uitstekende tweetaligen. Ik waardeer de bereidheid om Nederlands te leren - de kinderen, dan toch - maar als dat slechts puur functioneel is, zie ik inderdaad niet in waarom daar geld in moet worden gestoken.

GP

#130 Re:

2011-05-20 16:25

#1: -  

 Dat spreekt niemand tegen. Alleen is het geen verplichting voor een overheid om elk kind de eigen moedertaal te laten aanleren. Ouders hebben daar ook nog wel iets mee te maken, toch?


Guest

#131 Re:

2011-05-20 16:27

#14: -  

 

This post has been removed by its writer (Show details)

2011-05-20 16:30


GP

#133

2011-05-20 16:32

Ik heb de moeite gedaan om op een aantal reacties te reageren, maar ik geef het op. Ik ben het met jullie eens dat er terecht vragen kunnen worden gesteld bij de manier waarop het OECT wordt afgeschaft, maar anderzijds lijkt niemand van jullie te willen aanvaarden dat jullie in een luxepositie hebben gezeten qua onderwijs. Kan je dat voorrecht - want dat is het - echt nog blijven opeisen?

Guest

#134

2011-05-20 16:49

laat mijn moedertaal rustig A.U.B

Guest

#135

2011-05-20 17:35

Het is schandaalijk !!
Ik heb heel mijn onderwijs in deze school gedaan en vind het spijtig dat men het italiaanse cursus weg doen.
Het gaf ons een oportuniteit om onze taal beter te leren kennen en voor mijn kleine zusje is het triest, zij zal nooit kunnen haar taal amelioreren.

Guest

#136

2011-05-20 17:58

De heer Smet Pascal.
Ik heb twee dochters die in 't Plantzoentje naar school gaan, één van 15 die al zijn onderwijs daar gedaan heeft en zijn Italiaanse diploma gekregen heeft en een kleintje van 9jaar die al zijn kleuters en nu zijn lagereschool daar doet. Zonder geen uitleg beslist u het Italiaanse project te stoppen. Mijn klein kindje van 9jaar zal nooit het Italiaanse diploma krijgen. Het liedje zegt 'Insieme' = 'Samen'. Dank u.

Guest

#137

2011-05-20 18:07

Beste Minister Smet,

Ik ben een Vlaamse Brusselaar met een schoolgaand dochtertje in Sint-Jan Berchmans. Naar mijn mening zouden er meer meertalige onderwijsprojecten moeten komen ipv ze af te schaffen. We kunnen niet voorbijgaan aan de internationale populatie in het centrum van Brussel en om deze kinderen van niet-Vlaamse afkomst een betere kans op een toekomst te geven, zijn zulke projecten broodnodig.

Mvg,

Barbara De Rijcke

Guest

#138

2011-05-20 18:08

Het is onbegrijpelijk dat zo'n schitterend project moet verdwijnen. Beseft de minister echt niet wat hij aanricht? Kan hij echt niet op lange termijn denken en getuigen van visie? Met dit project worden immers zoveel problemen preventief aangepakt! Ik sta met verstomming!

Guest

#139

2011-05-20 18:10

Parents or teachers alone will not be enough. Please do make sure you get political decision-makers and (socio/psycho-)linguists on board!

Guest

#140

2011-05-20 19:19

VIVA ITALIA ?^^

Guest

#141

2011-05-20 20:23

Bélgica es un país multiétnico y multicultural, necesita de estas escuelas, más que reducirlas, debieran aumentarlas. Estoy con Ernesto, su familia y con todos los que necesitan esta educación.

Guest

#142

2011-05-20 23:06

c'est injuste de prive les enfants de pouvoir apprendre leurs langues maternelle

Guest

#143

2011-05-20 23:27

Nous sommes en Europe et Bruxelles capitale, pourquoi? nous devons subir une descrimination linguistique.Quand la varieté des langues peux nous aidez a connaître d'autres horizons et d'autres personnes. Merci Pascal Smet!!

Guest

#144

2011-05-20 23:39

commencez a diminuer votre salaire et celui des ministres avant de supprimer le biculturel et apprenez a former un gouvernement que cela fait 314 jours que nous sommes sans... merci monsieur Pascal Smet
liteit.

#145

2011-05-20 23:46

Het gaat er om in deze moeilijke omstandigheden in Brussel vooreerst het vertrouwen, de gedachten en de harten te winnen van "vreemde" mensen om geleidelijk aan en zienderogen de ervaring bij hen te laten groeien, het Nederlands ten bate. Dit komt na enkele jaren sterker en sterker tot uiting. Wie dat niet ziet aan Vlaamse kant, is weer eens blind voor de realiteit. Verwacht voor de rest geen mirakelen. Je hebt niets in de plaats te stellen. Waardeer dit bicultureel onderwijs.

Guest

#146

2011-05-20 23:50

Mon fils a eu son diplome d'italien & cela fait 7an que ma fille suit les cours d'italien il ne lui restait plus que 2an pour obtenir son diplome je trouve cela vraiment degoûtant qu'elle a fait 7an d'italien pour rien !!
Si vous êtiez plus competant vous aurez surement prit une autre décision.

M. Pascal.-S. pensé a tt ses enfants a qui vous brisez leur reve d'etre un jour diplomer en leur langue maternel

Guest

#147

2011-05-21 00:01

je ne suis pas content car ma petite fille ne pourra pas atteindre le but que ses parents avaient fixer je ne vous dit pas merci

Guest

#148

2011-05-21 00:16

Ik ben zelf oma van een meid die italiaanse les volgde. ze heeft al die jaren voor niks gewerkt omdat ze toch haar diploma niet zal halen omdat de lessen afgeschaft worden. U ben minister neemt een diplomate beslissing en toon dat die kinderen niet voor niks hebben gewerkt.

Erg teleurgesteld in u ...!!

Guest

#149

2011-05-21 01:51

Het is een schande en verdrietig! Waarom verwijder dit vorrecht aan kinderen! Het is zeer teleurstellend

Guest

#150 Re:

2011-05-21 07:00

#133: GP -  

 Onderwijs is geen luxe, het is een nood en een recht. Luxepositie?  ik zou naar de scholen  gaan kijken waar  deze      "luxe " bestaat .Veel mensen denken dat ze het  recht hebben om voor de ouders,de kinderen en de scholen te beslissen.Vraag hun mening eerst en luister, en dan pas  mag je  beslissen wat een luxe is.Dank u wel.