اعتراض به ارتقای ۹۵

بسمه تعالي


رياست محترم حراست وزارت بهداشت و درمان
جناب آقاي دكتر توكلي

سلام عليكم
احتراما همانگونه كه مستحضر ميباشيد امتحان ارتقا و گواهينامه امسال با تغييراتي نسبت به ساليان گذشته و بصورت قطبي برگزار گرديد.تغييرات و ايرادات موجود در اين آزمون و نيز دشواري قابل توجه سوالات در بسياري از رشته ها موجب گرديد ميزان مردودين اين آزمون افزايش قابل توجهي نسبت به سنوات گذشته داشته باشد بنحويكه اين ميزان بر اساس آمارهاي اوليه وزارت بهداشت بالغ بر ٧٥٠ نفر در كليه سطوح و ١٦٥ نفر در ميان داوطلبين آزمون گواهينامه بوده است. لو رفتن سوالات در بين گروهي از دستياران، تعداد بسيار بالاي سووالات غلط در برخي رشته ها، چند گزينه اي بودن جواب سووالات، عدم پاسخگويي شفاف به اعتراضات و شبهه در اصلاح جهت دار سووالات در برخي رشته ها از ايرادات اساسي اين آزمون بود. تعداد قابل توجهي از رشته/ قطبها بخش قابل توجهي از سووالات را چند گزينه اي يا ابطال كرده اند كه اين تعداد موردا به ٣٠ سووال بالغ ميگردد. اين موارد بعلاوه تفاوت فاحش در ميزان سختي پرسشهاي رشته هاي مختلف، رويكرد غير يكسان برخي گروهها در افزودن نمره به داشجويان خود از طريق تغيير كليد سووالات و نيز طراز بنديهاي غير شفاف شوراي آموزش تخصصي وزارت بهداشت موجب تفاوت بسيار زياد در ميزان مردودين رشته/قطبهاي متفاوت گرديد كه اين تفاوت بين صفر تا چهل درصد متغير ميباشد. پيرو اعتراض و تحصنهاي گروهي از دستياران، شواراي آموزش تخصصي وزارت بهداشت در اقدامي حد نصاب قبولي در امتحان گواهينامه را از عدد ٩٥ به عدد ٩١ تغيير داد. اين تغيير ضمن اينكه همچنان ايراد اصلي ثابت بودن حد نصاب قبولي براي رشته/قطبهاي مختلف را دارد، فقط مشكل تعداد محدودي از دستياران را حل نمود و معضل اكثريت افراد مذكور بخصوص دستياران سالهاي پايينتر همچنان بقوت خود باقي ميماند. در حاليكه انتظار ميرفت با توجه به سختي متفاوت سووالات در رشته/ قطبهاي مختلف و شرايط غير يكسان براي دستياران و بمنظور عادلانه سازي شرايط، تبصره آيين نامه اجرايي شورا در خصوص اعمال حد نصاب بر اساس ٦٦٪ از ميانگين نمره ٢٠٪ نفرات برتر هر رشته و بصورت اختصاصي براي هر قطب/ رشته اعمال گردد، ولي همچنان شوراي محترم بر اعلام حد نصاب ثابت براي تمام رشته ها پافشاري نمودند. پس از اين تصميم شوراي محترم آموزش تخصصي تحصنهاي دستياران در اعتراض به اين تصميم ادامه يافت كه متاسفانه قائم مقام محترم دبير شورا در تنها فرصت كوتاهي كه نمايندگان دستياران را پذيرفت بدون كوچكترين توضيحي در خصوص موارد فوق الذكر و نيز ملاك تغيير حد نصاب قبولي اظهار داشتند كه دستياران و هيچ مقام ديگري در وزارت بهداشت حق بررسي موضوع و درخواست توضيح از ايشان را ندارد. در حاليكه اميد ميرفت شوراي آموزش تخصصي وزارت بهداشت بمنظور كاهش دغدغه و شبهات دستياران و نيز آرام نمودن جو پر تنش موجود رويكردي منصفانه و كدخدا منشانه را در پيش گيرد اما متاسفانه قائم مقام دبير محترم اين شورا در مصاحبه اي با سلامت آنلاين كليه موارد محرز فوق را تكذيب نمودند و اعلام نمودند كه پرونده اين آزمون خاتمه يافته. اكنون اين شبهه پيش مي آيد كه چگونه مقام يا بخشي كه مسوول برگزاري آزمون ميباشد و ايرادات و نقايص موجود به عملكرد آن وارد ميباشد فقط خود را مجاز به بررسي و اظهار نظر در خصوص اين ايرادات ميداند و ظاهرا به هيچ مقام مسوول ديگري اجازه بررسي و ورود به اين معضل را نميدهد.
در حال حاضر بالغ بر ١٣٠ نفر از دستياران سال آخر، تنها بدليل تفاوت چند نمره در يك آزمون تستي مجاز به فارغ التحصيلي و شروع طرح خدمت نيروي انساني خود نميباشند و بايد بمدت يك سال ديگر و بصورت مازاد بر نياز در سيستم آموزشي باقي بمانند. عمده اين افراد داراي صلاحيت و توانمندي بسيار بالاي علمي و عملي ميباشند و در آزمونهاي متعدد درون بخشي، ارزيابيهاي عملي و آزمونهاي سال قبل نمرات چشمگيري را كسب نموده اند.
در شرايط كنوني كه طرح تحول نظام سلامت نيازمند حضور متخصصان در مناطق محروم ميباشد كه وزير محترم بهداشت و ساير مقامات اجرايي در حوزه درمان مرتبا به آن اشاره ميفرمايند، بنظر ميرسد چنين رويكردي با نيروهاي آموزش ديده كه ٥-٤ سال تحت آموزشهاي فراوان بوده اند و هزينه هاي فراواني را بخود اختصاص داده اند با رسالت اصلي وزارت بهداشت مغاير ميباشد.
به نمايندگي از ساير دستياران از آن مقام عالي استدعا داريم بمنظور جلوگيري از تضييع حق الناس و رعايت شرايط برابر و عادلانه در ارزيابي صلاحيت علمي دستياران قطبهاي مختلف به هر نحو مقتضي در اين خصوص مساعدت فرماييد. تعداد كثيري از دستياران در حال حاضر در شرايط بلاتكليفي بسر ميبرند كه اميد است با درايت و حسن تدبير جنابعالي و وزير محترم بهداشت و نيز پاسخ مناسب از طرف مسولین محترم و پیگیری احقاق حقوق دستياران اين جريان
خاتمه یابد تا اين افراد بتوانند با شروع طرح خدمت نيروي انساني، خدمات تخصصي خود را در اقصي نقاط ميهن عزيز اسلاميمان ارائه نمايند.


من الله التوفيق و عليه التكلان
جمعي از دستياران پزشكي سراسر كشور