تظلم خواهی پزشکان متخصص طرحی در مورد رأی غیرانسانی لغو مرخصی زایمان

به نام دادگر دانا

 مقام معظم رهبری جمهوری اسلامی ایران

رئیس محترم جمهوری اسلامی ایران

رئیس محترم قوه قضاییه جمهوری اسلامی ایران

رئیس محترم مجلس شورای اسلامی جمهوری اسلامی ایران

وزیر محترم بهداشت، درمان و آموزش پزشکی

رئیس محترم کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی

رئیس محترم فراکسیون زنان مجلس شورای اسلامی

رئیس محترم دیوان عدالت اداری

معاون محترم امور حقوقی دولت

معاون محترم رئیس جمهور در امور زن و خانواده

رئیس محترم سازمان نظام پزشکی

مسئولان محترم

  با عرض سلام و تحیت؛

       موضوع: تظلم خواهی بانوان پزشک متخصص طرحی، برای ابطال رأی غیرانسانی لغو مرخصی زایمان در دوره طرح ضریب کا

اینجانبان، پزشکان متخصص با تأسی از اصل 34 قانون اساسی برای دادخواهی نسبت به آنچه ناروا بر بانوان پزشک رفته است، دردمندانه وضعیت بحرانی خود را روایت می کنیم. درهنگامه ای که مسئولان از وضعیت تحمیلی به این جمع بی خبر بوده و پیامدهای زیانبارآن پنهان مانده است، تنها امید ما استماع این رنج نامه و اقدام اثربخش برای بهبود این شرایط غیرمنصفانه در حوزه قانونگذاری، با تاکید بر حفظ حقوق سرمایه های انسانی تخصصی پزشکی است.

رشد و ارتقای نیروی انسانی متخصص در گرو بها دادن به شئون انسانی و نیازهای اساسی و حمایت های تأمینی و جبرانی برای ارتقای کیفیت خدمت به شهروندان، به خصوص در حوزه بهداشت و درمان و آموزش پزشکی است. اقدامات تحمیلی و تصمیمات ناروای مقامات اداری در سال های اخیر، موجبات اختلال وضعیت سلامتی، شغلی، معیشتی و خانوادگی اینجانبان را فراهم آورده، در تنافر با هدف حمایت و صیانت از حقوق سرمایه های انسانی ناظر بر منطوق بند 3و 4و 5 و7 اصل 43 قانون اساسی، بمثابه بن مایه سیاست گذاری عمومی توسعه گرای تخصص محور و تاکیدات مقام معظم رهبری و سیاست های کلی نظام و برنامه توسعه ششم و سند چشم انداز 20 ساله، است.

یکی از این اقدامات اکراهی یکسویه، نابرابر و مغایر رشد که رمق و انگیزه خدمت رسانی شایسته ما را مستهلک کرده است، اخذ تعهد اجباری و خلاف قانون "خدمت مجدد" در شروع دوره تخصص با وجود طی ۲ سال خدمت پس از اخذ مدرک دکترای عمومی است. این تعهد نامه که بر خلاف تبصره 3 ماده 1 قانون خدمت پزشکان و پیراپزشکان مصوبه مجلس شورای اسلامی است، علی رغم میل باطنی پزشکان و تحت جبر از آنان اخذ می شود و در صورت عدم ارائه این تعهد محضری، از شروع دوره آموزش آنها درمقطع تخصص جلوگیری می شود.  متن این تعهدنامه کاملا "الحاقی اکراهی"یک طرفه"غیر عادلانه" نگارش شده، گویی سند بردگی و اعلان استثمار مغایر با بند 4و6 و 9 اصل سوم قانون اساسی است! آنچه درتبصره 3 ماده 1 قانون خدمت پزشکان و پیراپزشکان مصوبه مجلس ذکر شده بیان می دارد پزشکانی که طرح اجباری خود را گذرانده اند، با ادامه تحصیل و دریافت مدرک تحصیلی جدید، مجددا ملزم به گذراندن طرح نیستند. قانونی که وزارت بهداشت برای نادیده گرفتن و نقض آن، پس از قبولی پزشکان در آزمون تخصص، آن ها را ملزم به سپردن تعهد محضری برای خدمت اجباری مجدد به میزان نیم تا دو برابر تحصیل می کند. ظلمی که با بی عدالتی در پرداخت های مالی تعویقی به پزشکان جوان در طرح اجباری غیرقانونی تخصص و فوق تخصص در مناطق محروم همراه شده و چونان مثنوی مطول و ذکر مصیبتی دراز دامن است.

و در حالی که اخذ تعهد محضری و طرح مجدد دوره تخصص ماهیتاً غیرقانونی است، اکنون در تازه ترین صحنه این نمایش غیرانسانی و ظالمانه، شاهد اقدام عجیب دیوان عدالت اداری هستیم که در مواجهه با تعارض آراء در پاسخ به درخواست شاکیان برای افزایش مرخصی زایمان پزشکان متخصص طرحی از چهار به 9 ماه (مطابق قانون اصلاح قوانین تنظیم جمعیت و خانواده مصوب سال 92 مجلس شورای سلامی)، همان چهار ماه مرخصی تشویقی زایمان این متخصصان طرحی (بخشنامه 404/100 مورخ 17/5/1394 ) را نیز ابطال نموده و زین پس، این متخصصان از حق مرخصی زایمان با احتساب دوره تعهد محروم خواهند شد و نومادران پزشک در صورت حضور در کنار نوزادان معصومشان در دوره بحرانی پس از زایمان، از تمامی حقوق و مزایای انسانی زنان شاغل محروم خواهند شد. این در حالی است که پزشکان متخصص طرحی نیز همانند سایر اقشار جامعه دچار مشکلات اقتصادی و معیشتی فراوانی نیز هستند.

همانگونه که مستحضرید، ماده 31 برنامه ششم توسعه متناظر بر اصول 10، 20 و یک قانون اساسی، بر استیفای حقوق شرعی و قانونی زنان و تقویت نهاد خانواده و عدالت جنسیتی تأکید دارد. منویات مقام معظم رهبری نیز همواره بر سیاست های افزایش جمعیتی و همچنین تقویت حضور توأمان زنان در اجتماع و خانواده بوده است؛ به ویژه همواره بر افزایش حضور بانوان به عنوان نیروی متخصص پزشکی به عنوان امری لازم و واجب تأکید کرده اند و آن را از دستاوردهای افتخارآمیز انقلاب اسلامی بیان کرده اند.

لذا بانوان پزشک با تحمل مشقت فراوان، همواره تلاش کرده اند سنگر تقویت نهاد خانواده و اشتغال را توأمان حفظ کنند. با توجه به اینکه جمعیت غالب پزشکان متخصص خانم، جوانانی هستند که در دهه چهارم زندگی خود هستند و بسیاری از آنها به دلیل سختی های دوره تحصیل فرزندی ندارند، اگر از طرح های حمایتی موجود در دوره طرح تخصص محروم شوند؛ همین تمایل و امکان اندک فرزندآوری در میان آنان از بین خواهد رفت و از آنجا که پایان دوره طرح تخصص عموما مقارن با پایان سن ایمن فرزندآوری است، بسیاری از این فرزندان نخبه کشور، به واسطه علاقه به تحصیل و خدمت به کشور، از حق طبیعی مادری در تمام عمر خود محروم خواهند شد یا با مشکلات و عوارض فراوان برای خود و فرزند آینده شان روبه رو خواهند بود.

رأی اخیر دیوان عدالت اداری در شکایات اولیه چند نفر از پزشکان مبنی بر درخواست افزایش مدت مرخصی زایمان به 9 ماه ریشه دارد. بر اساس دادنامه 980997090581212313 وزارت بهداشت در اقدامی متزورانه مدعی شکایت علیه نامه شخص وزیر بهداشت شده و با رأی هیئت عمومی دیوان عدالت اداری مورخ 30/7/1398، نه تنها بند 2 بخشنامه 404/100 مورخ 17/5/1394 وزارت بهداشت را که مرخصی زایمان پزشکان متخصص طرحی را 4 ماه اعلام کرده بود، ابطال کردند، بلکه پزشکان متخصص طرحی را مستثنا و محروم از قانون کشوری مرخصی زایمان اعلام کرده است. این در حالی است که در سایر مشاغل دارای تعهد خدمت مانند پزشکی عمومی، پرستاری، سربازی و...، مرخصی تشویقی همراه با حقوق اولیه مشمول تعهد مذکور خواهد شد و حتی سپری کردن مرخصی 9 ماهه زنان زندانی با نصب دستبند الکترونیکی نیز از بحث های اخیر مورد پیگیری در قوه مقننه بوده است!

مسئولان محترم!

کدام شغل را سراغ دارید که چنین قوانین ظالمانه ای بر آن حاکم باشد؟

محصول چنین نمط سیاست گذاری ناثوابی جز استهلاک منابع زاینده و بالنده ملی ونامیدی و مهاجرت نخبگان نخواهد بود. عدم رسیدگی و اعمال تغییرات اساسی در وضعیت نابسامان معیشت پزشکان جوان به شدت در عملکرد آنان تاثیر گذاشته و متعاقبا سلامت جامعه تهدید خواهد شد.

مسئولان محترم!

به نظر شما در این مسیر صعب، چگونه امکان طی زندگی، بستر سازی برای رشد و تعالی، تشکیل کانون خانواده و فرزندآوری فراهم می شود؟

ما به عنوان متأثران تصمیمات وزارت بهداشت، حق داریم تصویر واضحی از سیاست های عمومی ناظر بر پاسداشت حقوق خود داشته باشیم. اعمال سیاست گذاری وزارت طبق اصل 40 قانون اساسی نباید وسیله اضرار به غیر شده و زندگی و معیشت و رشد پزشکان جوان و متخصص را مختل کند. صلاحیت های اختیاری و اجباری مقامات عمومی باید در جهت منافع عمومی و نه اهداف پیدا و پنهان مخل حقوق ما ذینفعان تمشیت شود. مرجع عمومی باید مسئولیت این تصمیمات خسارت بار را لحاظ نموده و منعطف و پذیرا، مستدل و موجه به حقوق پزشکان متخصص طرحی احترام گذاشته و حمایت و تسهیل در فضای کار و خدمت پزشکی نمایند.

ما به عنوان شهروند حق داریم از کار شایسته بدون بهره کشی و اجحاف اداری بهره مند شویم.

عدم رسیدگی و اعمال تغییرات اساسی در وضعیت نابسامان معیشت پزشکان جوان به شدت در عملکرد آنان تاثیر گذاشته که متعاقب آن سلامت جامعه تهدید خواهد شد.

با توجه به اجرای فوری رأی دیوان عدالت ادرای توسط وزارت بهداشت و فراخواندن پزشکانی که در مرخصی زایمان به سر می بردند، سلامت روحی و جسمی نوزادان بسیاری در خطر افتاده است و مادران آنها نیز تحت استرس روحی و جسمی فراوان ناشی از این ابلاغیه ناگهانی، در وضعیت بغرنجی به سر می برند.

امید است که با تدبیر فوری و به هنگام مقامات مسئول، روند خسارت بار جاری نسبت به پزشکان متخصص طرحی متوقف شود و پس از اعمال نظر فوری بر شمول مرخصی زایمان همانند سایر مشاغل برای پزشکان متخصص طرحی، اقدام عاجل برای لغو اخذ تعهد غیرقانونی در دوره تخصص پزشکی نیز انجام شود.

با احترام

گروهی از پزشکان کشور

 

 


97 متخصصین فعال صنفی/ @tarh_takhassos97    Contact the author of the petition