درخواست بازگرداندن تکایای تاریخی معاون الملک و بیگلربیگی کرمانشاه به زنجیره‌ی گردشگری استان کرمانشاه

محضر وزیر محترم میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی؛

،جناب آقای دکتر علی اصغر مونسان

همانطور که مستحضر هستید به دنبال پخش یک کلیپ مربوط به سالیان گذشته در مجموعه‌ی تاریخی معاون الملک کرمانشاه اعتراضاتی نسبت به این رخداد در شهر کرمانشاه شکل گرفت که دامنه‌ی آن به تجمع معترضین در محوطه‌ی تکیه‌ی معاون الملک کشیده شد. بدیهی است که اعتراض به رخداد مذکور از طریق قانون حق همه‌ی معترضین بوده و هست و کسی نمی‌تواند این حق را از ایشان سلب کند، اما در کمال تأسف اخباری مبنی بر احتمال تعطیلی تکایای تاریخی معاون الملک و بیگلربیگی به روی گردشگران و بازدیدکنندگان به گوش می‌رسد که بسیار نگران کننده است

نیک می‌دانید شهر کرمانشاه در 8 سال دفاع مقدس آماج شدیدترین حملات دشمن بود و پس از آن نیز به لحاظ بحث زیرساخت و توسعه آن چنان که در خور این کلانشهر بود از بودجه‌های دولتی بهره‌مند نشد و وضعیت موجود برای شهری که در مرکز بسیاری از قدیمی‌ترین تمدن‌های بشری واقع شده است زیبنده نیست. در دهه‌های اخیر به رغم فقر اقتصادی که بر چهره‌ی این دیار کهن نقش بسته است، شکوه فرهنگی این شهر همچنان چون ستاره‌ای بی بدیل در تلألو است که گواه آن تقدیم شعرا، نویسندگان، هنرمندان و موسیقی‌دانان عدیده‌ای است که هر یک چون ستونی استوار طاق آسمان فرهنگ ایران را نگه داشته‌اند.

برای بسیاری از گردشگران، استان کرمانشاه به لحاظ تاریخ، تمدن، جاذبه‌های فرهنگی، مواهب طبیعی و ... تمامی معیارهای یک مقصد سفر درجه یک را دارد و شاید شاخص‌ترین میراث ناملموس این دیار وجود گوناگونی بالای مذهبی باشد که سالیان سال است در بستری از صلح و آسایش به مرکزیت شهر کرمانشاه به حیات خود ادامه می‌دهد. یکی از مهمترین جاذبه‌های فرهنگی و مذهبی شهر کرمانشاه مجموعه‌ی تاریخی معاون الملک است که به حق موزه‌ی زنده‌ی کاشی کاری ایران محسوب می‌گردد و دهه‌های متمادی است که چشم بسیاری از گردشگران داخلی و خارجی به دیدار آن روشن است. به ویژه اینکه تابلوهای کاشی کاری شده‌ی این بنای با شکوه که مزین به مضامین حماسه‌ی کربلا است جلوه‌ای ویژه به این اثر بخشیده است. متأسفانه در دهه‌های گذشته این بنا از تهدیدات طبیعی و ساخت و سازهای غیراصولی پیرامونی مصون نبوده است و نیاز به مرمت اصولی آن بارها گوشزد شده است، اکنون بیم آن می‌رود در سایه‌ی سهل انگاری مسئولین این بنا و همچنین تکیه‌ی فاخر بیگلربیگی از دایره‌ی گردشگری خارج شوند و چشم بسیاری از فرهنگ دوستان از دیدار آن‌ها محروم گردد.

برای شهری همچون کرمانشاه که از کمترین میزان توجه به آثار تاریخی درون شهری برخوردار است، خروج این دو بنای ارزشمند به مثابه مرگ گردشگری شهری است و به دنبال آن باید شاهد بیکاری و ناامیدی خیل عظیمی از فعالین گردشگری نیز بود. با احتمال وجود این رخداد متأسفانه دیری نخواهد پایید که این بناها به لحاظ مسائل مرمتی دچار آسیب جدی و ویرانی قریب الوقوع خواهند شد.  حال این واقعه چه شایعه باشد و چه جامه‌ی واقعیت بپوشد، از جنابعالی و مسئولین بلندپایه‌ی سیاسی و فرهنگی کشور انتظار عاجل می‌رود تا با ورود به این قضیه جلوی هرگونه ساختار شکنی را گرفته و اجازه دهید گردشگری کرمانشاه که چند سالی است در ابتدای مسیر رشد است به حرکت بالنده‌ی خود ادامه دهد.

 

امضاء کنندگان این طومار که دغدغه‌ی فرهنگی دارند از حضرتعالی بعنوان متولی ارشد پاسداری از میراث فرهنگی کشور تمنا دارند تا هرچه سریعتر نسبت به رفع خطرات مذکور اقدام کنید.

  با آرزوی توفیق  


خانواده گردشگری و میراث فرهنگی کشور    Contact the author of the petition

Sign this Petition

By signing, I authorize خانواده گردشگری و میراث فرهنگی کشور to hand over the information I provide on this form to those who have power on this issue.

We will not display your email address publicly online.

We will not display your email address publicly online.








Paid advertising

We will advertise this petition to 3000 people.

Learn more...