أصلاح قوانين الاحوال الشخصيه المصريه - الرؤيه - الحضانه

Guest

2011-05-11 14:14

ان للاب و الام حق البر بهم و هذا هو شرع الله ومين في مصر يرضى بغير ذلك هذه القوانين بتقطع صلة الرحم بين الاب و الابناء وخاصتا ان معظم الامهات المطلقة تعتبر الطلاق عداء و تقوم بتحريض اطفال صغيرة على ابوهم ليس عندهم الإدارك الكافي لمعرفة من يحبهم و من يمكر بهم و يستغلهم لاهدافه و المتضرر الابناء يعني اي اب عنده اولاد واحد بار و الاخر عدو لاي واحد هيميل بالدعم و العطاء

Guest

2011-05-12 10:04

نعم لتغيير القوانين المخالفة لشرع الله وعودة صلة الرحم للأسرة المصرية ورجوع سن الحضانة للولد 7 سنوات وللبنت 9سنوات والأستضافة يومين فى الأسبوع لغير الحاضن وتمكين الأجداد والجدات والأعمام والعمات من رؤية حفيدهم والعودة لشرع الله وهو أحكم الحاكمين وشكراً لمسئولى الصفحة،،،،،،والسلام عليكم ورحمة الله وبركاته

Guest

2011-05-12 13:05

اتقوا الله الذي تساءلون به والارحام
صدق الله العظيم
لايدخل الجنه قاطع رحم
صدق رسول الله صلي الله عليه واله وسلم

Guest

2011-05-12 20:55

أريد تغيير قوانين محكمة الأسره لأنها ظالمه وما بنى على باطل فهو باطل

Guest

2011-05-14 17:09

انانفسى حد يفهمنى لية حتى الان مابيصدرش قانون يرفع الظلم ويرجع صلة الرحم بين الاطفال وعائلات اباءهم هل يوجد ظلم اكبر من ان يتوفى الجد دون ان يرى احفادة بالرغم من طابة ذللك فى مرض الموت وقوبل طلب بالرفض هولسة المراة بتتحكم فى قوانين الاسرة وفتاوى الاسرة حتى الان

Guest

2011-05-17 00:06

اللهم الف بين الاسرة المصرية و المسلمة

Guest

2011-05-17 08:03

من أجل الطفل والشباب لابد من البدء من الأسرة(بناء الأسرة ووضعها فى أولويات الخطة الجديده لأجل مستقبل جديد مشرق) -مفيش كلام أكثر من كده

Guest

2011-05-21 05:12

انقذونا من القوانين المخالفة لشرع الله ف الاحوال الشخصية بلله عليكم يا مسئولين سكتين ليه لان الظلم ظلمات يوم القيامة ومن راى منكم منكرا فليغيره tahabronto@hotmail.com

Guest

#109 Re: منك للة

2011-05-22 06:17

حسبى اللة ونعم الوكيل#94: -  

Guest

2011-05-22 21:47

god help any one looking for his right if he is right

Guest

2011-05-26 21:16

من علامات الساعة كثرة الطلاق وقطيعة الأرحام وولاية النساء وبيع الدين بالدنيا وولاية السفهاء وكثرة الفتن فهل اقتربت الساعة!؟
mhmod

#112 أتقوا الله

2011-05-29 18:53

القوانين اللى إنتوا بطلبوا بتعديلها دى علشان النفقات لا علشان الأولاد ولا حاجة وإنتوا بتخافوا على مصلحة أولادكم ولا حاجة طيب لما انتوا بتخافوا على أولادكم بطلقوا زوجاتكم ليه وترموا أولادكم فى الشارع كل واحد فيكم مش بعد ما طلق مراته تزوج مرة أخرى وعايش حياته والزوجة تقعد تربى فى أولادكم وكمان مش عجبكم عوزين تخدوا عليكم طيب سبت مراتك ليه وسبت عليالك ليه بتعملوا إستأنف فى النفقات علشان تخفض قيمة النفقة اللى هتنصرف على أبنك أو بنتك مبتدفعوش فلوس علاج عيلكم ليه إيه الحنان اللى نزل فجأة عليكم ده حسبى الله ونعم الوكيل فى كل من يطالب بتقليل سن الحضانة الطفل أولى برعاية أمة فى السن الصغير ده راعوا ربنا إتقوا الله يوم لا ينفع مال ولا بنون إلا من إتى الله بقلب سليم
أحمد محمد

#113 حسبى الله ونعم الوكيل

2011-05-29 18:57

اللى بنادوا بتعديل قوانين الأحوال الشخصية : كل واحد فيهم عايش حياته وسايب عياله مراته تشتغل وتصرف عليهم وتربيهم ويجى ياخد على الجاهر لما بتضرب مراتك قدام عيالك قبل مطلقتها مفكرتش فى نفسية عيالك ساعته ولا إنتوا بنادوا وتقولوا إنكم يا عينى مظلومين حسبى الله ونعم الوكيل فيكم عاوز تاخد أبنك علشان يعيش مع مرات أبوه ولا بنتك تعيش مع مرات أبوها طيب ما أمها أولى بيها
ليلى مختار

#114 مظلومة

2011-05-29 18:59

أنا تزوجت وأنجبت من زوجى بنت حماتى خلت عشتى دمار ولكن تحملت ولما حملت فى البطن الثانية ببنت وطلب منى إنى أنزلها وأنا رفضت فطردنى من المنزل قعدت عند أهلى لغاية ماولدت البنت طلب أخى منه إنه يجى يسجل البنت رفض مما اضطرنى إلى أرسال العديد من الأشخاص لمحاولة الصلح وعودتى إلى منزل الزوجة فرفض أو يسجل البنت رفض وقال (أنا مقلتلهاش تجيب البنت دى مش كفاية بنت قبل كده) فأضطررت إنى أشتكيه علشان يسجل البنت وسجلها فعلاً بس فوجئت أن زوجى عملى محضر بأنى أخذت الدهب بتاعى معي وأنا خرجه من منزل الزوجية ومع أن هو واخده منى علشان كان ماشى فى إجراء سفر له وبعد كده غير عزالى بعزال قديم ودهنه وقال لأهلى لو عندكم دم تعالوا خدوا عزال بنتكم مما أضطرنى والله العظيم والله العظيم إلى أخذ عزال غير عزالى وجاء إلى منزل أهلى فى وسط قعدت رجاله للصلح فيما بيننا ورم يمين الطلاق عليه ثلاث مرات وقال لى هسيبك معلقة كده بين السماء والأرض لا منك مطلقة ولا منك متزوجة الكلام ده بقاله ثلاث سنوات وأنا ظروفى على أدى والبنتين عندهم حساسية بالصدر مما يكلفنى عبء مطاريف كشف وعلاج ولما رفعت دعوى نفقة اتحكم لى أنا والبنتين بـ140 جنيه فقط فى الشهر (طبعاً كلكم عرفين مصاريف الأطفال من لبس ومأكل وخلافه بتكلف أد إيه) ولما عملت إستأنف فى النفقة سافر إلى إيطاليا من سنة ونصف ومش طايلة منه حاجة والمحامى بتاعه رافع عليه قضية طاعة علشان يضيع عليه النفقة وفى الأخر تقولى لى إنهم من حقهم يشوف عيالهم وكل اللى بيتعمل ده علشان يهدد الأم بنفقة يعنى بالمعنى الأصح يمسكها من نقطة ضعفها )علشان تتنازله عن كل حاجة على فكرة مفيش ست فى الدنيا يهمها أى حاجة إلا عيلها ولما الرجالة خايفة على عياله كده بسيبوا عيالهم ليه من غير مصاريف بيرموا الست فى شارع ليه (مش مهم النفقة مش مهم أى حاجة فى الدنيا المهم عيالى يبقوا فى حضنى أنا استغنت عن الدهب والعزال وعن كل حاجة علشان ولادى يبقوا فى حضنى وبشتغل علشان أصرف عليهم ومحتاجش إلى أى حد ولو إن أهلى بيصرف عليهم كنت هصرف عليهم منين كنت أسبهم من غير مصاريف ولا كشف ولا علاج لحد ما أبوهم يرجع من السفر والله أعلم هيرجع إمتى مش كل الرجالة مظلومة ولا حاجة وفى مداخل كثير من القانون بتخلى الراجل يأخذ حقه وزيادة ومفيش على فكرة ست بتحب تخرب بيتها خراب البيت ده مش حاجة سهلة أى ست بتصرف أكثر بكثير من اللى بيدفعه الراجل فى من نفقة لعياله (أقسم بالله العلى العظيم إنى بصرف على عيالى ما لا يقل عن 900 جنيه فى الشهر ) يعنى أد النفقة اللى المفروضة عليه بأضعاف مضعفة) عموماً مفيش ست بتأخذ حقها بالكامل ولا حاجة أدخلوا المحاكم وشوفوا (بنتى الكبيرة عندها دلوقتى أربع سنين والصغيرة سنتين ونصف وزوجى سيبنى من ثلاث سنوات ومحولش يطلب إن هو يشفهم ) بنتى الكبيرة كان متعلق ليها محاليل وكانت بين الحياة والموت وبعت له قبل ما يسافر يجى يشوفها رفض (عارفين قال إيه لما بعت له يشفها قال ما تموت ولا تغور فى داهية) وبقالى ثلاث سنوات أنا وأهلى اللى بنصرف عليهم وأهله محولش دى فيهم مرة أنه يسأل عليهم فالأخر تقول إن الرجالة مظلومين مظلومين فى إيه (هو كل اللى مضايقهم النفقة إنتوا عارفين إن فى قانون بيحكم بعدم النفقة للزوجة والأولاد والله العظيم لا هيهم ولاد ولا حاجة ولا هيبقوا عوزين يشفوهم ومكنوش عملوا كل الضاجة دى) الرجل بيسيب مراته وأولاده ويروح يتزوج وبشوف حياته والزوجة تفضل قاعدة على تربية أولادها ولما تفكر تتزوج مثله الدنيا تقوم وما تقعدتش.. طالما بيحبوا عليهم أوى كده يخدوا الطفل أول ما يتولد ويربيه ويصرف عليه بس بشرط لا يتزوج يعنى ميجبش مرات أب له طالما بيخاف على أولاده أوى كده وأولاده عنده فى المقام الأول ولما يقضى فترة حضانة اللى هى بيطلبوا بيها 7 سنوات للطفل و9 سنوات للبنات أبقى أخدهم فى حضانتى شوفوا اللى هيحصل للرجالة بدل ما الأم تربى وتكبر وتصرف ضيع شبابها علي أولادها ويسهر الليالى لما يكون طفل مريض ويصرف ويجرب وأنا أشوف حياتى وأتزوج وبعدين أبقى أخدهم لما يكبروا أنا أسفة على أسلوبى لكن اللى أنا شفته من زوجى وأهلى زواجى مش شوية لأنى كنت بنحرم من أبسط حقوقى الأكل لى ولأبنتى كنت بقعد بالأسبوع من غير أكل كانوا بيعملونى على إنى خدامة ليهم وهم عشر أفراد فى البيت بسبب إنى مخلفة بنت وشكراً اللى مصبرنا على الدنيا ولادى عوزين تسببوا فى ظلمى أنا واللى مثلى حاسبكم الله
عبد من عباد الله

#115 قوانين الأحوال الشخصية

2011-05-29 19:07

القوانين اللى إنتوا بتادوا بتعديلها بقالة أكثر من 40 سنة إى قبل حكم مبارك وبعدين بتكلوا على خراب البيوت وإلا معدل الطلاق أصبح بنسبة عالية إنتوا كدبين لأن معدل الطلق كان كبير وقبل تعديل قوانين الأحوال الشخصية ولكن كانت بتاخد وقت كبير فى المحاكم على ما يفصل فيها وكان الراجل فيكم يروح يتزوج ويسب مراته تشتغل فى البيوت علشان تصرف على علياله مالكم يا معتصمين أمام الأزهر بتصرفوا منين لما إنتوا بقلكم 25 يوم معتصمين عليكم اللى إنتوا بطلبوا بضمهم دول وخيفين عليهم سبين شغلكم ليه وقعدين أمام مركز البحوث ما بترحوش شغلكم ليه علشان تبعتلهم مصاريف يصرف منها خلى عندكم شوية نخوة إنقوا الله طيب بدل ما تعمل كده رد مراتك وحاول تصالحها وتاخد عيالك فى حضنك وتربى عيالك بينك وبينها مش أولادكم أولى برعايتك إنتوا الأثنين فى بيت واحد وربنا يهديكم

Guest

2011-05-30 09:27

الى كل من لة صلة بتغيير هذا القانون الظالم الجائر الذى يحرم الابناء من اباءهم والاجداد والاعمام من مجرد رؤيه حفيدهم / يا سااادة ارحموا صلة الارحام فسوف تناديكم وتتعلق فى رقابكم يوم الدين

Guest

2011-05-30 22:36

حسبنا الله ونعم الوكيل في سوزان مبارك التيس دمرت حياة ملايين الأسر بقوانينها الفاسدة المخالفة للشريعة

Guest

2011-05-30 23:04

بسم الله العدل الذي حرم الظلم على نفسه وجعله محرما بين الخلائق وجعل عقوبة البغي أي الظلم معجلة في الدنيا فكل امرأة تدمر بيتها وتدمر أبنائها بحرمكانهم من ابيهم فسوف تلقى جزاء ذلك في الدنيا قبل الآخرة وما تراه سوزان مبارك الآن خير دليل على أن الله يمهل الظالم حتى إذا أخذه لم يفلته وهذا لكل امراة تظن انها قد تفوز ببعض المال لبعض الوقت فماذا ستفعل هذه المرأة امام الله وفي قبرها

Guest

2011-06-01 04:06

يا رب يكون الموضوع صحيح

Guest

2011-06-01 20:01

ليتنا نعود الى الشريعة الاسلامية في القانون المدني حتى نعيد البييت المسلم كما كان في عهد النبي صلى الله عليه وسلم وليأخذ كل ذي حق حقه

Guest

#121 انا محامية ومش محامي وايد ايد ايد الاستضافة وخفض سن الحضانة

2011-06-02 10:05

شوفوا المحاكم الي بيحصل فيها اصبح المحاكم بعد ان كانت وسيلة المظلوم اصبت لعبة لكسب اموال ومشاغبة الرجال من سييدات فرحانه ان القانون معهاوحرمان اطفال من ابيهم لحد ما ينفذ طلبتها واموال تاخذ من الرجال ولا تصرف السيدت علي اولادها لان في النهاية هي التي تقبض والحجة ان هم في حضانتها لغاية 15 سنة ده عدل ولو عدل فان مصلحة الصغار في كده الفلوس مش في ايدهم هناك امهات ظلمة هدفهم الفلوس فقط

Guest

#122 عشان الستات الظلمة تتقي ربنا

2011-06-02 10:09

اسرعوا في تعديل سن الحضانة وخروج الاستضافة لمن بيده سرعة التنفيذ حتشوفوا الطلاق قل اد اه

Guest

2011-06-03 22:10

نفسي اشوف عيالي اولادة اديلهم سنتين قاعدين معايا وامهم سايباهم وعماله ترفع عليا قضايا وبتساموني على فلوس وكان معاها حكم محكمة من سنتين وسايبه العيال ولما عارفة ان روحي فى العيال راحت نفذت الحكم بالقوة الجبري والمشكلة ان العيال مش عايزين يقعدوا معاها وكل يوم ضرب للعيال واهانات هيا واخواتها البنات وكل شوية العيال بيستنجدوا بيا وانا مش عارف اعمل ايه ونفذ الحكم من حوال اسبوعين بس والحكم معاها من سنتين وانا عيالياكبرهم عندها 15 سنة والثانية 10 سنوات والوالد 9 سنوات والعيال مش طايقين العيشة معاها خبروني بالله عليكيم ماذا افعل لكي استرد الاولاد افيدوني الله يخليكم ............................ يارب يارب

Guest

#124 Re:

2011-06-03 22:18

نفسي اشوف عيالي اولادة اديلهم سنتين قاعدين معايا وامهم سايباهم وعماله ترفع عليا قضايا وبتساموني على فلوس وكان معاها حكم محكمة من سنتين وسايبه العيال ولما عارفة ان روحي فى العيال راحت نفذت الحكم بالقوة الجبري والمشكلة ان العيال مش عايزين يقعدوا معاها وكل يوم ضرب للعيال واهانات هيا واخواتها البنات وكل شوية العيال بيستنجدوا بيا وانا مش عارف اعمل ايه ونفذ الحكم من حوال اسبوعين بس والحكم معاها من سنتين وانا عيالياكبرهم عندها 15 سنة والثانية 10 سنوات والوالد 9 سنوات والعيال مش طايقين العيشة معاها خبروني بالله عليكيم ماذا افعل لكي استرد الاولاد افيدوني الله يخليكم ............................ يارب يارب وعلى فكرة هيا سبب كل المشاكل اللى حصلت مش انا واسالوا الاولاد سرقت كل حاجة من البت امام اطفالها وراحت رفعت عليا قواضي تبديد واخذت ثمن قايمتها فلوس بعد ما حولت الحاجات من المنزل وذهب لعمل المحاضر والتقاريرالطبية ليا وبتقولى انا هاحبسك لازم ادخلك السجن  وللاسف هيا مدرسة معلمة مربية اجيال حرام والله انها تكون كذلك انا مقدرش قول حلجة غير حسبي الله ونعم الوكل فى كل ست مثلها مش بتراعي ضميرها

This post has been removed by its writer (Show details)

2011-06-03 23:25