Nee tegen het koningslied

Loekie Ratelkous

/ #6554

2013-04-21 20:35

De tekst van het lied is een draak, maar daarin staat het niet alleen. De melodie is een kwestie van smaak. Wat Ewbank daarvan heeft gebrouwen, vind ik niet a priori slecht. Tot zover dus geen harde reden om een protestaktie te starten.

Maar als iemand zich opwerpt in een commissie om mede namens mij een lied te laten maken voor een plechtige gelegenheid, dat verwacht ik dat hij er over nadenkt hoe dat moet. 15 miljoen Nederlanders weten dat ook niet. Vraag dus ook niet 15 miljoen Nederlanders om bijdragen die dan met koppie-peest in een rijmschema geplakt worden.
Vraag hulp van de pakweg 1000 man in Nederland, die wèl eens ooit een tekst hebben geschreven voor een lied dat een vorm van succes had. Sluit ze samen op, tot ze het eens zijn over de tekst of over wie de commissie van 5 man moet bezetten, die dan carte blanche krijgt.

De nu gekozen oliedomme procedure is de onderliggende oorzaak van het wangedrocht, dat de woede heeft opgewekt bij het deel van de nederlanders dat wel eens een paar coherente gedachten heeft gehad. Ik hoop dat ik daartoe ook behoor. Verantwoordelijk daarvoor is niet John Ewbank, en schelden op hem is niet aan de orde. Spot en satire moet hij echter kunnen verdragen. Een beetje varantwoordelijk is het viertal koppie-peesters dat zich sinds vrijdagmorgen muisstil heeft gehouden.


Hoofdverantwoordelijk voor de procedure is de feestcommissie. Hans Weijers c.s., treed af! (na afhandelijk van de lopende zaken) en vertoon u niet op 30 april!