Stop the extinction of wolves in Norway!

Gardsgut

/ #1809

2016-09-20 12:52

"Hvert år dør over hundre tusen (!) sauer uten tilsyn i Norge. Ulven står for kun 2% av denne dødeligheten."

Her tror jeg dere burde lære dere litt mer om sauebondene.
Jada, det dør sauer på andre måter enn av ulv.
Naturlige årsaker som sykdom, faller ned fjellskrenter, setter seg fast i myra og blir påkjørt.
Det fins også andre rovdyr som bjørn, ørn, jerv og gaupe. Disse står også til ansvar for de døde sauer iløpet av et år.

Men, å si at sauen ikke har tilsyn er ganske feil.
Hver eneste sommer når sauen blir sluppet på utmark så går bøndene rundt i fjellet både 2, 3 og 4 dager i uka for å sjekke til dyrene. Mange har også radiobjeller (GPS tracker) så de kan selv holde oversikten på dyrene sine om de ikke har muligheten til å dra inn på fjellet pga. jobben de har vedsiden av. (Ja det fins mange av de som må ha en jobb vedsiden av for å faktisk få gårdsbruket sitt til å gå rundt.)
Dette gjør de helt frem til september/oktober. Hvert år.
"Bøndene bryr seg ikke om dyrene sine" var en kommentar jeg leste tidligere, og der tar dere feil.
Bøndene bryr seg mye om dyrene sine, for at det norske folk skal få et godt norsk produkt som vi tar så alt for lett på.
Isteden velger vi heller å importere alt for mye fra EU, noe som svekker bøndene (Men det er et annet tema.)

Jeg har aldri sagt i alle mine år på gård at ulven skal skytes ut, men vi har ikke norsk ulv lengre. Den døde ut på 70-tallet.
Det vi har i Norge idag er av finsk og russisk opphav.

En bestandskontroll må til for å holde bestanden nede.
Hvorfor har vi jakt på elg, hjort, rein og andre dyr? Jo fordi bestandskontroll.
Om vi slutter å skyte ut dyr generelt så blir det for mange og vi får et problem hvor dyrene trekker nærmere og nærmere tett steder.