Stop the extinction of wolves in Norway!

Contact the author of the petition

This discussion topic has been automatically created of petition Stop the extinction of wolves in Norway!.


Guest

#201

2016-05-24 15:31

Mennesket har ingen rett til å true noen form for dyreart, da vi selv ikke er truet av noen av dem.

Guest

#202

2016-05-24 16:18

Viktig at vi beholder vilt og rovdyr i norsk fauna

Guest

#203

2016-05-24 17:20

Fordi Ulven har en viktig rolle i Norsk natur

Guest

#204

2016-05-24 17:40

Man skjems når man sier man kommer fra Norge. I dette landet der mindre grupperinger som jegere og sauebønder har enerett på hvilke arter som skal befinne seg i norsk fauna, holder man alle de fire store rovdyra (gaupe, bjørn, ulv og jerv) på et eksistensminimum og helst under. Hadde det ikke vært for Sverige hadde antagelig ulven vært utryddet fra Skandinavia. Ikke særlig demokratisk. Verst er det med ulven, middelaldersk demonisering hører ikke hjemme i 2016. Ulven spiser ikke småunger. Ja til ulv, helst mange fler.


Guest

#205 Re:

2016-05-24 17:59

#1: -  

 Ja til Ulv i norsk natur.


Guest

#206

2016-05-24 21:47

At man skjøt ulv på 17-1800 tallet betyr ikke at man trenger å begå den tabben én gang til. Den gangen konkurrerte muligens rovdyra og menneskene om mattilgangen. Sånn er ikke situasjonen idag. Enkelte folk innehar fortsatt Rasch sin tankegang om nyttedyr og skadedyr. Den gang visste man ikke bedre, det gjør man idag. Loven om naturmangfold fastslår også at dyr har egenverdi uten nødvendigvis ha direkte nytteverdi for mennesket. Vi har ingen moralsk rett å fjerne arter etter eget velbefinnende. Hvis dette forliket går igjennom er det en skandale av dimensjoner. Ja til ulv og la den leve i fred. Den har økologiske funksjoner. 


Guest

#207

2016-05-24 21:53

Jeg har møtt ulv én gang. En opplevelse som vil følge meg resten av livet. Et majestetisk dyr og selve symbolet på villmark. Jeg ønsker flere møter og akter ikke noen politikere få ødelegge det for meg. Derfor skriver jeg under. 


Guest

#208

2016-05-24 21:57

Når jeg vokste opp var ulv noe man bare hadde hørt om og sett på TV. Nå er den endelig kommet tilbake. Vil kjempe for at den får bli her, selv om det er sterke kapitalinteresser som gjør alt for å fjerne den. 


Guest

#209

2016-05-25 07:47

Fordi det er viktig å delta og bidra til å redde det biologiske mangfoldet og de utrydningstruede artene. Arter forsvinner hver dag, mot menneskets utslipp og avskoging, trenger de vår stemme og at vi kjemper for dem. Folk tenker at de ikke har en stemme. Men der tar de feil! Det er på tide, selv sent på overtid å ta tak i artenes og det biologiske mangfoldet rett til å få være i fred!! Jeg er biologi student og dette er mitt største ønske, at vi kan jobbe med naturen og leve i et bærekraftig tankesett hvor vi respekterer jorden og det naturlige fremfor alt!

Guest

#210

2016-05-25 09:45

Å utrydde ulven fra norsk natur er som å pisse i buksa for å holde seg varm. Ulven har positive effekter på hjorteviltet, hovedsakelig elg, og en rekke andre arter (trofiske kaskadeefekter) Dette burde politikere ha kunnskap om og ikke bare høre på jegere, grunneiere og ssauenæringa. En annen ting er at norges forvaltning av ulv og de andre rovdyra blir sett på som bestialsk og middelalders i resten av verden. Vi eksporterer varer og i mange distrikt lever man av turisme. Hvis disse begynner å boikotte oss er vi ute å kjøre. Turisme tilfører også BNP det mangedobbelte av fårekjøtt og elgjakt.


Guest

#211

2016-05-25 10:40

Det er mange ting som er viktigere for å bevare natur og mangfold enn å ta vare på ulv, som vel bare er å regne som et skadedyr. Skammelig er det at tidligere generasjoner kunnskaper er glemt om ulvens skadevirkning. En ting man også har glemt er at Norge har under 1% av all verdens barskogbelte som er egnet til ulv. Miljøfanatikerne skyter spurv med kanon, men samtidig ødelegger de livsgrunnlaget for de få som er igjen som klarer å leve i pakt med naturen. Det er ikke Norge som skal ha hovedansvar for å bevare ulv. Fint at regjeringen vår bidrar til å bedre livsgrunnlaget til mange ved å redusere skadeomfanget ulven påfører vår nasjon.


Guest

#212

2016-05-25 11:37

La ulven leve!

Guest

#213 Re:

2016-05-25 12:16

#211: -  

 Grodd fast i middelalderen? Våre forfedre hadde ikke det spøtt greie på biologi og økologi. I dag vet vi bedre, noen av oss ihvertfall. Bor selv på tjukkeste bygda midt i ulvesona omgitt av tre ulverevir. Livskvaliteten til meg og mine er ikke forringet av ulven. Og det er den ikke for de fleste rundt her. De som har "problemer" med ulven heromkring er stort sett brautende elgjegere som tror de har monopol på naturen. De er ikke så fryktelig mange men er fryktelig høylytte og fryktelig sutrete, ganske patetiske egentlig. Og ytrer noen at de er for ulv gjør noen av de livet surt for en. Og sånn er det flere steder i bygdene omkring i ulvesona. Ja til ulv, nei til elgjeger og sauebønder som tror de har monopol på norsk natur.


Guest

#214

2016-05-25 14:53

Ødeleggelsene til forsøplende turgåere og hyttebyggere skader naturen men likevel er ulven blitt symbolet for et misforstått miljøvern. Fint for de pengegriske som da kan ødelegge naturen i fred, mens en dustete gjeng får spasmer om de hører ulvehyling.

 


Guest

#215

2016-05-25 16:38

Fordi jeg er enig i at alt for mange stortingspolitikere ikke følger opp flertallet av nordmenns ønsker om å bidra til å sikre levedyktige bestander av store rovdyr som jerv, gaupe, bjørn og ulv.

Guest

#216

2016-05-25 16:42

Er for et naturlig mangfold i norsk natur!

Guest

#217

2016-05-25 19:33

Skulle bare mangle

Guest

#218

2016-05-25 19:58

Våre forfedre var avhengig av naturen, vi bruker den bare for gøy, derfor er det blitt slik at idiotiet har overtatt.


Guest

#219

2016-05-25 22:20

Fordi vi skal ikke la mennesket fortrenge dyr som var her før oss, til fordel for menneskets ønsker om å sysle om sin fritid og hobby ved jakt og turer med egne kjæledyr i skog og mark.
La naturen være i fred. den ordner seg greit UTEN menneskets hjelp.

Guest

#220

2016-05-26 05:44

Ulv hører hjemme i vår natur! Vi mennesker "leker Gud" med all vår herjing i naturen. Vi tror vi "vet alt", kan styre og kontrollere alt. Konsekvensen av dette vil før eller siden bli katastrofal. Da vil det være for sent. "Vi arvet ikke jorden av våre forfedre. Vi lånte den av våre etterkommere".

Guest

#221

2016-05-26 07:07

Det er noe primitivt over Norge og norsk rovviltforvaltning. Jeg ønsker både ulv og de andre storerovdyra i vår natur. De har like mye rett som sau og jakthunder, om ikke mer, til å oppholde seg i norsk natur. Og ulvemotstanderenes argument med at ulven ikke er utrydningstruet på verdensbasis er ikke et argument som holder. Tenk hvis India skulle utrydde tigeren med begrunnelse at det finnes nok av den i Bangladesh. Skjerp dere politikere! Dett kommer generasjoner etter oss så deres beslutninger får konsekvenser for de. Selv vokste jeg opp i en periode det så og si var tomt for ulv i skandinavisk fauna, og ulv var bare noe man leste om eller så i naturprogrammer fra andre kontinenter. Nå er den tilbake og her håper jeg den får bli. 


Guest

#222

2016-05-26 09:06

- større mangfold i den norske naturen som holder på å bli en tam disneypark fullt med sauer.

Guest

#223

2016-05-26 09:19

Ja til en fornuftig rovdyrforvaltning som tar hensyn til livsgrunnlaget til sauebønder og andre som har glede av naturen. Nei til import av rabiesulv i vår fauna. La for all del skabberev få gå i fred, spesielt i ulverevir.


Guest

#224

2016-05-26 14:00

Det er viktig å bevare ulvebestanden! Ja til ulv i norske skoger.

Guest

#225

2016-05-27 07:18

Vi vil ikke ha ulv fordi vi er opptatt av miljøet.