Nee tegen het koningslied

Martijn-j

/ #1118

2013-04-19 15:43

Waarom ga ik de koning beschermen, bij hem waken als hij slaapt en hem veilig houden (wat dat ook moge zijn)? Het is toch de taak van de koning om zijn volk te beschermen? En dan ook nog 'zo lang ik leef'. Heeft de tekstschrijver niet op school gezeten? Ik vind het ook raar dat de koning met 'je' aan wordt gesproken.

Dan is er de zin "de dag die je wist dat zou komen is eindelijk hier". Wat? Ik snap die zin niet.

Vervolgens krijgen we een stukje rap waar ook geen touw aan vast valt te knopen. Ze beginnen over hun kind en hun ouders, maar wat hebben zij met de koning te maken?

Daarna komt de zin "we blijven achter je staan", maar eerder werd ook al gezongen dat we naast je blijven staan en dat we voor elkaar staan. Wederom verwarring.

"Ik bouw een dijk met mijn blote handen." Het is toch 'met mijn eigen handen' en 'op mijn blote knieën'?

"Ik zal strijden als een leeuw tot het jou aan niets ontbreekt." Stukje sarcasme, kan ik dan wel weer waarderen. Heb alleen het gevoel dat dit niet sarcastisch bedoeld is.

Dan komt het raarste stukje met drie vingers in de lucht. "De W van water waar we niet voor wijken. We leggen het droog en we bouwen dijken." Hoe leg je water droog? En waarom zou je dan nog dijken gaan bouwen?

"Tot welke God je ook moge bidden." Sympathiek, maar door die hoofdletter wordt het weel volledig onduidelijk.

"De W van wakker, stamppot eten." Ik eet altijd slapend stamppot.

Ik blijf met de V van verbazing achter.