Nee tegen het koningslied

Onvoldoende!

/ #1175 Egotrippende-volksverlakkerij

2013-04-19 15:59

Het volk werd opgeroepen om één zin in te sturen. En het volk mocht zich in 140 tekens uitten. De opzet was dat uit die zinnen een Koningslied gesmeed zou worden.
Dan lees je na de sluiting der inzendingen dat heer Ewbank de dag erna al met artiesten het lied gaat inzingen.
Uh???
Daarnaast liet hij optekenen dat het onmogelijk was zinnen letterlijk in te passen. Ik parafraseer gemakshalve eventjes... Ondertussen zat-ie op zijn zolderkamer vlijtig te denken wat hij morgen ging doen, daar de tekst voor Het Koningslied al vele weken af was. En dat heeft-ie vaak stukken beter gedaan in het verleden, eerlijk is ook eerlijk. Maar de afgeleverde zinnen missen elke vorm van originaliteit en geslepen schoonheid.
Daarna werd ineens medegedeeld dat de rappers wat zinnen van het volk zouden gaan inpassen. Een soort doekje voor het bloeden? En over de rappers en hun rijmkunsten m.b.t. Het Koningslied kunnen we heel kort zijn: dát is dramatisch!
Is het de politiek nu eens niet die een loopje met het volk neemt dan is er opeens Het Officiële Koningslied-clubje en haar tekstdichter die zich niet houden aan de opzet der missie. Ik heb mij daar niet alleen over verbaasd als deelnemer maar ook fiks aan geïrriteerd. Maar goed, als burger heb je sowieso geen poot om op te staan en je kunt je afvragen of je je over iets als dit zou moeten opwinden? Inderdaad. Dat kun je je afvragen.
En tóch, Het Koningslied zou het lied van het volk worden en het zou gesmeed worden op basis van inzendingen des volks. En is men die insteek/ afspraak nagekomen?