Nee tegen het koningslied

chinese naakthond

/ #7541 ik ben er he-le-maal klaar mee

2013-04-25 17:29

Stuit ik toch net op deze website: http://organisaties.inhetnieuws.nl/Nationaal_Comit%C3%A9_Inhuldiging/personen/prins_Willem-Alexander

En wat blijkt: het is de opdracht van het Nationaal Comite Inhuldiging zelf geweest om verschillende muziekstijlen met elkaar te combineren, "zodat het zoveel mogelijk een lied van alle Nederlanders is". Waarbij het refrein door de tekstschrijvers zelf aangeleverd mocht worden (heeft Ewbank dus gedaan) en de coupletten samengesteld moesten worden uit al die losse zinnen vanuit het land (is dus gebeurd, met alle cliche's en taalfouten van dien).

Nu snap ik ook beter waarom het NCI heeft besloten het lied toch ten gehore te brengen want aan hun opdracht is prima voldaan. Ik snap ook de verontwaardiging van Ewbank c.s. beter, want meer dat dit hadden ze er ook niet van kunnen maken (op wat taalfouten na dan).

Over het buitenland en dat 3-vinger gebaar hoeven we ons ook niet echt druk te maken denk ik. Het duurde tenslotte ongeveer 30.000 reacties op deze petitie voordat iemand in de gaten had dat dit gebaar ook anders uitgelegd kon worden, en het Widerstandsgebaar is toch echt met duim, wijsvinger en middelvinger. Als ik als buitenlander zou zappen langs een kroningsfeestje in Nederland zou ik me niet gaan afvragen of dat gebaar toevallig ook nog iets anders betekent dan de W van Willem voor de gelegenheid.

En die 2 miljoen die eraan is besteed, heeft mij omgerekend 12,5 cent gekost, dus die kan ik wel missen.

Verder denk ik dat de hele republiek-monarchie discussie ergens anders thuishoort.

Hetzelfde geldt voor het salaris van de koning.

Overigens heb ik genoten van veel van de humoristische en scherpzinnige bijdragen hier!

Kortom: ik heb besloten dit hele verhaal los te laten.