Nee tegen het koningslied


Guest

/ #7595

2013-04-26 18:53

@7593 Nee hoor, als ik zie wat een creativiteit dit allemaal teweeg heeft gebracht maak ik me daar geen zorgen over. Ik vind het wel lullig voor degenen die het lied gemaakt hebben, gezien de opdracht die ze gekregen hebben. Zij kregen de opdracht om een 'retecommercieel' lied te maken, waarin verschillende muziekstijlen gecombineerd moesten worden en waarvan de tekst moest worden samengesteld uit een onsamenhangende brij van 'dromen' van het volk. In die zin gaat de vergelijking met het sprookje van de nieuwe kleren van de keizer toch mank, omdat ze hebben geleverd wat werd gevraagd. Zwak trouwens dat medeschrijvers Guus Meeuwis, Jack Poels en Alain Clark zich muisstil hebben gehouden toen de storm van kritiek over Ewbank en later ook Daphne Deckers trok. Je doet het samen of je doet het niet.

Het Koningslied heeft ondanks alles onverwacht veel opgeleverd: Realiteitszin voor tot nu toe onbekritiseerde BN'ers, actieve en creatieve participatie vanuit alle bevolkingslagen, relativering van de positie van de koning en de Oranjes in het algemeen, een nationale eye-opener inzake de macht van commercie en gemanipuleerd marktonderzoek, en het prettige bewustzijn dat ondanks het hoge door-de-strot-duw-gehalte van dit lied iedereen nog altijd zelf kan bepalen wat hij ervan vindt en wat hij ermee doet.

Zoals ik ergens hier in de reacties (vanuit het buitenland) al opgemerkt zag: zolang we het ons hier met z'n allen kunnen permitteren ons druk te maken over zoiets onbenulligs als dit lied, mogen we in onze handjes knijpen.