NEEN! tegen BEPROEVING in het ONZE VADER

Comments

#401

Ik heb het zo geleerd van mijn ouders en die weer van hun ouders. Met andere woorden het veranderen van woorden zal niets uithalen.

(Ootmarsum , 2017-01-14)

#406

de oude versie is gewoon beter.

(Deventer, 2017-01-14)

#409

Heb het geleerd van mijn vader en moeder waarom veranderen.

(Breedenbroek, 2017-01-14)

#417

t was prima zoals t was nergens voor nodig om t te veranderen.

(Bleiswijk, 2017-01-14)

#420

The new version is absurd.

(Leeuwarden, 2017-01-14)

#422

Ik wil de oude tekst terug :leid me niet in bekoring

(Mierlo, 2017-01-14)

#423

Because you can't change the prater "our father", I am glad I van sign this petition

(Nijmegen, 2017-01-14)

#424

Het eens ben met de uitleg in de petitie. Geloof zit niet in woorden, maar dicht bij de mensen staan

(Landgraaf, 2017-01-14)

#426

Heb genoeg van de dictaten uit Rome

(Egmond aan Zee, 2017-01-14)

#430

Ook ik ben niet gelukkig met een gebed waarin wij God vragen ons niet te beproeven, en wel om dezelfde reden die in jullie tekst staat.

(Nijmegen, 2017-01-14)

#436

Het is mi onnodig en onjuist geweest om dit gebed te veranderen. Het is voor veel mensen een gebed van het hart en de gedwongen verandering raakt diep.
Daarij was de oude vertaling niet slecht. Beproeving heeft een andere betekenis dan bekoring. Ik vind persoonlijk het woord bekoring een betere vertaling.
Als mensen weinig, of na lange tijd, weer in de kerk komen, kunnen ze het gebed uit hun jeugd niet meer meebidden.

(Leiden, 2017-01-14)

#444

Omdat ik het gebed dat ik al jaren bid niet opeens veranderd wil zien. Ik bid het nog steeds op de oude manier en dat blijf ik doen!

(Goes, 2017-01-14)

#447

Behoudt het alom bekende Onze Vader, of pas het aan aan de Protestante versie!

(Voorburg, 2017-01-14)

#449

de woorden van het echte OnzeVader komen rechtstreeks van de lippen van Jezus . Wie is het die dat wil veranderen !!!

(Erembodegem, 2017-01-14)

#457

I don't think you should change " het onze vader " .

(Warmond, 2017-01-15)

#459

In de kerk word duidelijk aangegeven; "bidden wu nu het gebed dat jesus ons gegeven heeft en onze ouders ons geleerd hebben." Laten we dat dan vooral zo houden. Het Vlaams heeft een andere manier om zich uit te drukken dan het Nederlands. Net zo goed als dat Duits anders is dan Frans. Laat dat zo. Anders moeten we het weer allemaal in het latijn doen, en dat gaat ook niet gebeuren

(Nuenen, 2017-01-15)

#465

Ik vind het met name voor de oudere mensen onder ons niet te doen. Zij bidden hun leven lang al dit gebed en nu ineens moeten ze hem anders gaan bidden, dat kan je toch niet van ze vragen.

(Emmen, 2017-01-15)

#466

Bekoring leidt tot zonde, en zonde leidt af van God.
Beproeving leidt tot volharding, volharding tot beproefde deugd en deze weer tot hoop. En de hoop wordt niet teleurgesteld. Rom. 5:4
(Wij zijn zelfs trots op onze beproevingen....)

(Boxtel, 2017-01-15)

#467

Laat de kerkleiding nu toch eindelijk eerst eens naar de mensen luisteren. Anno nu is dat helemaal niet raar meer, integendeel; Door zo te handelen brengt de kerkleiding de gelovigen in beproeving en dat kan toch niet de bedoeling zijn.

(Berltsum, 2017-01-15)

#475

Zo heb ik het geleerd, van mijn oma:
Onze Vader,
die in den hemel zijt;
uw naam worde geheiligd;
uw rijk kome;
uw wil geschiede op aarde zooals in den hemel.
Geef ons heden ons dagelijksch brood;
en vergeef ons onze schuld,
zooals ook wij aan anderen hun schuld vergeven;
en leid ons niet in bekoring;
maar verlos ons van het kwade.
Amen.

(Weert, 2017-01-16)

#490

In deze vorm compleet overbodig.

(Buizingen, 2017-01-17)

#496

Een beproeving ondergaat men, aan een bekoring kan men weerstaan...

(Erembodegem, 2017-01-17)

#497

Ik teken om te protesteren tegen een verandering van het aloude Onze Vader!

(Geldrop, 2017-01-17)

#505

Ik het eens ben met de argumentatie tegen het gebruik van beproeving.

(Rosmalen, 2017-01-18)

#507

beproeving is geen goede vertaling

(Groesbeek, 2017-01-21)

#508

Ik vind dat het onze vader niet veranderd mag worden omdat je niet meer aanhangt aan het zelfde gebed zoals Jezus ons heeft geleerd.

(Gemert , 2017-01-22)

#509

Ik ben tegen verwarring in de kerk, bovendien Wrm gebed Jezus veranderen?

Bekoring is geen beproeving !!!!!!

(Sittard, 2017-01-23)

#511

Ik stuurde het KN eind december nog een degelijk artikel van mijn hand, waarin ik uitleg waarom deze verandering niet klopt. Maar KN vond het toen blijkbaar welletjes met al dat commentaar op de wijziging van de laatste bede en heeft besloten mijn artikel niet te plaatsen. Ik zoek nu een alternatieve publicatiemogelijkheid...

(Nijmegen, 2017-01-23)

#514

Een laatste aanmaning van Jezus in de hof van Olijven was 'waak en bid dat ge niet in bekoring komt!'. Is de Heilige Schrift hier soms niet duidelijk genoeg ? Gaan ze straks ook nog de bijbel durven aanpassen?

(Diepenbeek, 2017-01-23)

#515

Ik heb mijn reactie geschreven naar KN en het is daar gepubliceerd in nr 50. Ik wil dit moedig initiatief ondersteunen. Het is te gek om waar te zijn.
Ik stuur mijn reactie ook nog op naar de aartsbisschop en bisschop van Brugge. Ook mijn ouders steunen dit initiatief volledig. Zij hebben echter geen computer.

(Kortrijk, 2017-01-27)

#516

Ik ben tegen de verkeerde wijziging van het Onze Vader.

(Utrecht, 2017-01-28)

#520

Ik met jullie voor de Heer wil opkomen. We kunnen niet toestaan dat er zielen hierdoor verloren gaan

(Amsterdam, 2017-02-04)

#522

Mampaey Julien

(Deurne, 2017-02-05)

#524

De wijziging van 'bekoring' in 'beproeving' is niet te rechtvaardigen - taalkundig en theologisch. Het is een gevaarlijke dwaling vanuit een heel ander godsbeeld en mensbeeld. Deze vertaling verduistert God als verlosser, terwijl de mens weggezet wordt als iemand die alles maar overkomt.

(Brussel, 2017-02-06)

#529

n w koomen

(spierdijk, 2017-02-06)

#530

Ik vind de tekst onjuist,we hebben juist beproevingen nodig,om te kunnen bewijzen dat we er tegen willen strijden..

(Rijswijk, 2017-02-07)

#533

De begrippen zijn totaal anders en betekenen ook iets anders. De veranderingen zijn overbodig en materialistisch. Kost nu veel geld om het te veranderen.

(Nieuwstadt, 2017-02-07)

#534

Beproeving is geen bekoring!

(Heerlen, 2017-02-07)

#535

Beproeving is geen bekoring

(Heerlen, 2017-02-08)

#536

Beproeving is geen bekoring

(Heerlen, 2017-02-08)

#540

De nieuwe tekst klopt niet en is niet overeenkomst met de wil van de Vader.

(nieuwstadt, 2017-02-12)

#541

The truth must be told

(Noordwijkerhout, 2017-02-20)

#556

Nooit werden er zo veel negatieve bekoringen de wereld ingestuurd, en uitgerekend nu schrapt men de woorden die ons hiervoor moeten behoeden!?

(gooik, 2017-08-14)

#557

Ik blijf God vragen om bijstand als ik in bekoring ("verzoeking" in mijn hervormde verleden) kom. Ik vraag dan om iets dat absoluut zeker ook Zijn wil is en weet dat ik die bijstand ook zal krijgen.
Om vrijwaring van werelds leed vraag ik óók, maar dan in een ander gebed, en ik voeg eraan toe: "Maar Uw wil geschiede".

(Voorburg, 2017-08-27)

#558

No i pray my pater noster, not the new one. IT IS AN RELIGION NOT A. MODERN ARTICLE.

(Enschede, 2017-10-06)

#559

Het geloof hoort tot uiting gebracht te worden naar goed gevoel en geweten van de parochie zelf. Een linguïstische standarisering voor een dergelijk groot gebied maakt dit niet mogelijk.

(Utrecht, 2017-10-09)

#560

In mijn opinie bid ik 2 verschillende vragen "bekoring" is voor mij geef me geen rijkdommen of macht...geen bekoring....maar verlos me van het kwade... in het nieuwe gebed gaat het eenzijdig 2 keer over verlost worden van het kwaad....dus het oude gebed heeft veel meer diepe betekenis. Bovendien geeft men een soort afkeur nu op wat onze voorouders hebben gebeden...onaanvaardbaar!

(Lier, 2017-10-18)

#561

Met een gebed aan God speel je niet alsof het voordien geen juiste betekenis had...een verkeerd teken aan de toekomstige gelovigen die enkel geloven in het woord van God...niet steeds aangepast door de onvolmaakte mens.

(Lier, 2017-10-18)

#564

Dit gebed door zoveel mensen gebeden te veranderen creeert juist een opneming voor het kwade...als jezelf wilt veranderen dan kan dat al door elke dagen kleine handeling toetevoegen..je komt dan in ene heel ergens anders uit..wordt wakker mensen...blijf in je eigen midden...dit is een enorme beproeving .....de tegenkrachten zijn zeer sterk op dit moment op aarde

(Bergen, 2017-12-31)

#565

Ik ben het NIET eens met de huidige 'Kerk' en zijn zogenaamde leiders, Bergoglio op kop... Neen aan het modernisme en de satanisten. Moge het Onbevlekt Hart van Maria overwinnen !!!

(Destelbergen, 2018-10-19)

#566

Ik ben er ook tegen dat nieuwe onze vader, wat een onzin is dit, de oudere onder ons kunnen dat niet meer begrijpen dat dit nu na zoveel tientallen jaren ineens moet veranderen,daarom vraag ik aan u verander dit gebed naar wat het was geweest.

(Klimmen, 2018-10-31)

#568

Van het onze vader moet men afblijven!!!

(Zevenaar, 2019-07-12)

#572

Tentationem = bekoring. Van zodra ik hoorde over de (terechte) tegenstand tegen "beproeving", bad ik opnieuw "bekoring". Bekoring en beproeving zijn niet hetzelfde.

(ZOTTEGEM, 2021-03-05)