Nee tegen het koningslied

Contact the author of the petition

This discussion topic has been automatically created of petition Nee tegen het koningslied.


Guest

#7301

2013-04-23 07:51

terugkomen is het nieuwe terugtrekken... Frits Spits zit ook weer op zijn post...

Guest

#7302

2013-04-23 07:59

Smakeloos gedoe een koningslied. Niets ten nadele van de maker; ook Bach maakte slechte dingen. Dit lied klinkt niet lekker en beklijft niet.

Guest

#7303

2013-04-23 08:00

Wat een infantiel gedoe, alsof jezelf een haar beter bent

Guest

#7304

2013-04-23 08:01

Drama dat het weer terug is. Ik schaam me diep voor mijn land. Armoe troef dit.
Trick

#7305

2013-04-23 08:01

Een Koningslied met rappers en gang signs? Serieus?

Guest

#7306 Re:

2013-04-23 08:06

#7303: -

Wat bedoel je? Beter dan wie? We tekenen hier tegen het koningslied van Ewbank, niks anders ;-)


Guest

#7307

2013-04-23 08:11

Het is alsof je een klein kind toezingt

Guest

#7308 terug

2013-04-23 08:15

Was toch Maggie McNeal die dit soort winderige teksten zong?
Met wapperende haren en langs de zee en door de duinen op blote voeten?
Daar past de inleiding bij. Maar dat rappen is niet te plaatsen.
http://youtu.be/ESndyFvyTUQ (terug naar de kust)
ik ga het niet zingen.

Guest

#7309 Re: terug

2013-04-23 08:17

#7308: - terug

Winderig tekst is het zeker. Joop en zijn kliek laten er 1 vliegen en heel Nederland loopt in de stank.

Bart

#7310 Nummer 1.....

2013-04-23 08:20

Het is volgens mij niet voor niets dat het Nationaal Comité Inhuldiging uitgerekend de heer Van den Ende het woord liet voeren bij de bekendmaking van haar onzalig besluit. Niet gehinderd door enige affiniteit met de kwaliteitscriteria die een belangrijk deel van de samenleving hanteert, durft hij te beweren dat kwaliteit samenhangt met verkoopcijfers. Wat op nummer 1 staat is volgens deze grootverdiener-aan-de-volkse-cultuur per definitie goed. Ter vergelijking: het beste eten vind je bij McDonalds. In een dergelijke wereld is kritiek al gauw arrogant, een foutloze zin elitaire kunst en Algemeen Beschaafd Nederlands zoiets als experimentele jazz.

Oranje-onder!

#7311 Wat een divagedrag van die Bnr's!

2013-04-23 08:20

Die Bnr's leven voor aandacht... Als ze in de jaren 40-45 hadden geleefd waren ze vast ook graag komen opdraven om de Nazi's (waaronder Bernhard) toe te zingen!
Zie ook deze Foto van het feest ter gelegenheid van het huwelijk van Bernard en Juliana, op 5 januari 1938 in Den Haag. Tijdens het spelen van het ‘Horst-Wessel’-lied, brengen de Duitse gasten van Bernhard en Juliana de Hitlergroet..:
http://www.wanttoknow.nl/geschiedenis/hoe-nazis-bij-cia-en-nasa-terechtkwamen/

Guest

#7312

2013-04-23 08:21

Het schijnt nu toch weer NIET door te gaan omdat de BVD bang is voor rellen op 30 april, meldt de Volkskrant!

Guest

#7313

2013-04-23 08:22

Deze tekstje van die liedje, hahaha

Guest

#7314

2013-04-23 08:24

Welldone, initiatiefnemers !!

Guest

#7315

2013-04-23 08:25

Onvoorstelbaar dat ze toch weer proberen dit 'lied' door onze strot te duwen. Want daar gaat hem om. Als het een puur prive-initiatief was zou het geen probleem zijn. Iedereen heeft het recht om een liedje te maken, in zijn eigen tijd, en met zijn eigen geld.

Dit lied wordt echter direct en indirect geproduceerd met overheidsmiddelen en dan mogen er toch echt hele hoge eisen aan een lied worden gesteld. Om dan uiteindelijk met zo'n in elkaar geramd prul te komen is onacceptabel.

Guest

#7316

2013-04-23 08:30

democratie?????

Guest

#7317 Re: Nummer 1.....

2013-04-23 08:34

#7310: Bart - Nummer 1..... De metafoor van de dag!

 

vincent

#7318 Re: Aftreden als onderdaan

2013-04-23 08:37

#4: JB - Aftreden als onderdaan 

 ja, dat vind ik ook een onbegrijpelijke toevoeging... ik zag dat net te laat. :-(


Guest

#7319

2013-04-23 08:41

Frits Spits (toch een soort schoolmeester) in De Volkskrant :

U staat zelf bekend om uw verzorgde taalgebruik. Taaltechnisch zat er wel het een en ander scheef...
SPITS :
'Op de taal van het lied valt wel wat aan te merken, maar men doet nu alsof Ewbank een misdaad heeft begaan. Ik ben geen taalpurist, in tegendeel. Taal moet je vrijheid geven. En dan moet er geen schoolmeester zijn die dat remt. Ik herlees nu het gedicht 'Mei' van Herman Gorter, ik kan het u aanraden in tijden van grote onrust. Niet te vergelijken met het Koningslied, maar ook bij Ewbank komt het uit het hart. Dit lied komt van binnenuit, een beetje rafelig, maar de intentie is zuiver. Dit staat natuurlijk allemaal haaks op de ideeën van mensen die geabonneerd zijn op Onze Taal.' .


Guest

#7320 Re: geen mond vol tanden

2013-04-23 08:45

#7312: -

19.30 uur
Het Koningslied wordt in aanwezigheid van de Koning en Koningin ten gehore gebracht voorafgaand aan de vaartocht. Dit gebeurt bij het EYE Filmmuseum via een videoverbinding met Ahoy Rotterdam.

Wat zal dan het alternatief zijn, staan we met onze mond vol tanden? Moeten zij blij kijken en het mooi vinden? Staan we allen gierend van de lach dit leuke deuntje te brullen met een "je neemt dit toch hopelijk niet echt serieus? Hollandse vrolijkheid` - moet wel lukken na 7 uur in de avond na een hele dag feesten en vooral veel bier?

Waarna Rieu de kroningswals nog eens vrolijk inzet met de artiesten bij het schip vanwege de internationale pers om ons gezicht te redden voor de wereld.

Waarna heel overtuigend beelden van een hele bevolking op de knieen grienend van aanbidding in emotioneel oranje gestoken op de grond zakt en  `oranje boven` van Andre van Duin alsnog aanheft!


Guest

#7321

2013-04-23 08:46

Het failliet van de populaire cultuur lijkt mij met dit lied wel aangetoond. Mag het nu ook afgelopen zijn met de terreur van De Leeuw, de Toppers en die hele meute schmierende zelfbenoemde volkszangers die dagelijks het publieke domein op radio en tv komen vervuilen, daarbij luidkeels bejubeld door dj's en presentatoren die een spraakgebrek niet van een woordgrap kunnen onderscheiden en voor wie dus alles humor is? Of moet daarvoor een nieuwe petitie worden gestart?

Guest

#7322

2013-04-23 08:49

Jeetje wat een stom nummer is het zeg! we leven toch niet in een sprookje! Was het maar waar, ondertussen moeten wij gewoon werken op 30 april en moeten we knokken om onze kinderen eten te geven !! Weg met het koningslied weg met hun allemaal!!!

Guest

#7323

2013-04-23 08:51

Niet dit respectloze onbenullige inhoudsloze lied!!! Ik vind dat we een mooi lied moeten maken voor onze koning. Ik ben weliswaar niet koningsgezind maar wel een groot voorstander van Koninginnedag of koningsdag. Daar hoort een goed, vrolijk meezing lied bij, waar we trots op kunnen zijn. Laat aub die 2 Utrechtse studenten nog even aan hun tekst werken, dan kunnen we mee zingen ;-)
democratie of dictatuur?

#7324

2013-04-23 08:52

Waarom worden keer op keer tot in de hoogste kringen beslissingen genomen op basis van marktonderzoekjes van Maurice de Hond onder hooguit 1000 mensen in een steekproef, terwijl op dit moment 150.000 mensen stuk voor stuk via internet hebben aangegeven dat ze het lied NIET willen? Daar bovenop dan nog het onderzoek van 1Vandaag, dat nog eens bevestigt dat 85% dit lied NIET uit zijn of haar naam wil aanbieden. Waarom mag een handjevol mensen uit de entertainmentindustrie, waarvan sommigen met aanwijsbare grootheidswaanzin, dit eigenhandig bepalen? Deze petitie heeft inmiddels voor de 3de keer de 40.000 stemmen overschreden, en je kunt onderhand wel stellen dat het Koningslied een politieke lading heeft gekregen. Dus: bespreken in de Tweede Kamer, z.s.m.!

Geen rekening houden met de mening van de overgrote meerderheid van de bevolking is een regelrechte belediging voor de democratie, wat op zichzelf al een petitie verdient.

Guest

#7325 Re: Re: geen mond vol tanden

2013-04-23 08:52

#7320: - Re: geen mond vol tanden

Zolang het de Marseillaise maar niet is!