Nee tegen het koningslied

Quoted post


Guest

#7476

2013-04-24 12:14

Nou Boris, dank voor je relativerende bijdrage. Bang voor het oordeel van het buitenland hoeven we dus niet te zijn want daar hebben ze duidelijk toch al geen hoge pet op van de koninklijke familie en haar hossende onderdanen. Verder merk ik dat de mainstream media er het zwijgen toe hebben gedaan nu 30 april dichterbij komt. Wellicht opgelegd, maar misschien ook zelfverkozen. Of we het willen of niet, het wordt doorgezet. Voor mij en hopelijk voor vele anderen een signaal dat het met de democratie in dit land nog droeviger gesteld is dan ik al dacht, maar het beroerdste vind ik nog dat de meeste mensen zich hierbij kennelijk neerleggen. Het gaat mij allang niet meer om dit lied, maar om het hele proces dat binnen dit forum haarfijn is ontleed, en desondanks gewoon doorgang vindt. Kan iedereen die medeverantwoordelijk is voor deze beschamende gang van zaken zichzelf nog recht in de spiegel aankijken? Of zijn ze zelf al zo ver heen dat ze werkelijk denken dat ze een goede daad hebben verricht voor het gepeupel?

Replies

Boris

#7482 Re:

2013-04-24 13:34:33

#7476: -

De veronderstelling dat besluiten in dit soort zaken langs democratische weg genomen zouden worden is al net zo naief als het idee dat je een heel volk een lied kan laten schrijven. Uw opwinding verraadt een verongelijktheid die gepast is wanneer de regels zijn overtreden, niet wanneer u uw zin niet krijgt. U heeft ook weinig andere keuzemogelijkheden dan u erbij neer te leggen. Wellicht heeft u daar ook meer ervaring mee dan met de opstand waar u zo naar uitziet en behoort u tot dezelfde groep van "meeste mensen" waarover u in uw bijdrage schrijft. Heeft u zich ook zo opgewonden over de afschaffing van het literatuuronderwijs op onze middelbare scholen, de bezuinigingen op de cultuur, de debilisering van de programma's van de publieke omroepen, de verhuftering van het publieke debat via internet en social media en de verheerlijking van de plurkerigheid? En heeft u zich ook zo opgewonden over het feit dat we in Nederland, wanneer het erop aankomt, liever een cabaretier op tv de zaken laten duiden dan een filosoof? Ja? Dan kan ik mij uw verontwaardiging heel goed voorstellen.


Guest

#7501 Re: De overheid zoekt de grenzen van de wet op of gaat er zelfs ...

2013-04-24 19:50:17

#7476: -

"De overheid zoekt de grenzen van de wet op of gaat er zelfs bewust overheen." (NOS. nieuws / 23 april 2013)